GATA ȘI A TREIA

Atunci când David a intrat în clasa I, le-am rugat pe doamnele învățătoare să-l lase să se dezvolte în ritmul lui, să nu-l preseze cu reușita școlară, cu concursurile, cu competiția, să nu-l preseze nici măcar să comunice dacă văd că el nu se simte bine să o facă. Pentru mulți pare ciudat, poate li s-a părut și lor, dar m-au ascultat.

Le-am rugat, în schimb, să insiste pe partea de creativitate, să-l urmărească pe partea de relaționare și să-mi spună orice li se pare îngrijorător. David trecea pe atunci printr-un divorț al părinților lui, printr-o schimbare de localitate și școală, avea o surioară mică, mică. Preocuparea mea cea mai mare nu era să știe să rezolve perfect problemele de matematică sau să citească toate lecturile recomandate de programa școlară. Mă interesa cum se reflectă situația pe care o trăia în modul lui de a se raporta la alții.

Le-am spus doamnelor învățătoare că, așa cum îl vedeam eu la ora aceea pe David, nu avea să comunice prea mult cu ele prea curând. Abia prin clasa a patra preconizam eu că va începe să aibă încredere în ele, să se deschidă, să comunice vrute și nevrute așa cum fac alți copii. Lui i-a fost mereu greu să comunice cu adulții.

Între timp, l-am înscris la pian. Am renunțat după un an din lipsă de bani, dar l-am înscris apoi la chitară, la Palatul Copiilor, unde cursurile sunt gratis. A fost cea mai inspirată decizie. Prin desen și pictură se exprimă mai greu, dar prin muzică o face cu mare ușurință, iar doamna are un stil care îl atrage mult pe David.

L-am înscris și la Cercetași, chiar dacă el a fost reticent inițial. Acolo și-a făcut un cerc de prieteni din afara școlii și a prins curaj în comunicare.

Am preconizat greșit. David și-a dat drumul în relațiile cu adulții mai devreme. Pe parcursul clasei a treia doamnele au văzut cu claritate că obțin rezultate de la el atunci când îl încurajează și îi recunosc deschis meritele și au acționat în consecință. David a început să se înscrie la Noutatea zilei, să răspundă la întrebări folosind răspunsuri mai complexe și a început să facă compuneri frumoase. Nu, nu face abuz de figuri de stil, nu inventează, dar relatează evenimente reale corect și clar și nu se mai rezumă la jumătate de pagină, scrie până când e sigur că a cuprins tot ce a vrut să comunice.

Pe partea personală a avut un salt fantastic anul acesta. A consolidat prieteniile de la școală și de la bloc, a legat prietenii la Cercetași, a devenit tot mai independent, călătorind singur o distanță considerabilă până la școală și înapoi, sau până la Palatul Copiilor, face cumpărături, își argumentează alegerile, chiar dacă nu mereu mie îmi surâd argumentele lui.

20190612_145834 - Copy

Felicitări, David și o vacanță de vis!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s